Kaczawski Jarmark Bożonarodzeniowy

W dniu 14 grudnia 2008 roku uczestnicy Szkoły Narciarskiej Aesculap odwiedzili stare miasto Jawor. Zostaliśmy zaproszeni przez Stowarzyszenie Kaczawskie na II Ekologiczny Kaczawski Jarmark Bożonarodzeniowy. Ta ciekawa impreza odbyła się w Muzeum Regionalnym w Jaworze. Kolejna wycieczkowa niedziela… W okresie przygotowań do sezonu zimowego nasze dzieci, instruktorzy i rodzice uczestniczą w wycieczkach górskich i także odwiedzają ciekawe miejsca w Sudetach Zachodnich. To … Aesculapa spotkania z górami, przyrodą i kulturą…

Tym razem byliśmy w Jaworze – znajdującym się u stóp Gór i Pogórza Kaczawskiego – Krainy Wygasłych Wulkanów. W czasie krótkiego pobytu w tym ładnym mieście zobaczyliśmy rynek i słynny Kościół Pokoju. Nasz przewodnik, Pan Mariusz Jazienicki opowiedział nam o wspaniałym zabytkowym budynku sakralnym, którego historia sięga 1654 roku. Został wybudowany na mocy traktatu wersalskiego zawartego w 1648 roku i kończącego wojnę trzydziestoletnią, według projektu Albrechta Seabischa z zastosowaniem konstrukcji ryglowej (*).

Zanim udaliśmy się na jarmark spacerowaliśmy jeszcze po rynku i podziwialiśmy piękny ratusz i kamieniczki z podcieniami, bardzo podobne do naszych, jeleniogórskich. Tego dnia było gwarno w Muzeum Regionalnym w Jaworze. Ciekawe miejsce… Muzeum mieści się obecnie w XV wiecznym gotyckim zespole klasztornym pobernardyńskim. W jego skład wchodzi kościół NMP i klasztor, który został specjalnie zaadoptowany na cele muzealne. Natomiast remont kościoła ukończono w 1994 r. i mieści się tu Galeria Śląskiej Sztuki Sakralnej (**).

Wnętrze kościoła wykorzystywane jest także w czasie organizowania różnych imprez kulturalnych. Już od godziny 10.00 tłumy jaworzan i mieszkańców okolicznych miast, miasteczek, gmin wypełniały stopniowo olbrzymie wnętrze kościoła – muzeum. Swoje dzieła prezentowali artyści, rękodzielnicy – wytwórcy produktów lokalnych, stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich…

Na wielkich stołach rozłożono różne wyroby z regionu. Zapachniało jaworskim chlebem. Błyszczały bombki choinkowe. Z zainteresowaniem oglądaliśmy rzeźbione figurki z drzewa, szopki noworoczne, ręcznie wykonane ozdoby i kartki świąteczne. Nie zabrakło oczywiście stoiska z agatami (minerał występujący na Pogórzu Kaczawskim). Nad uczestnikami imprezy górowała rosła postać św. Mikołaja, który rozdawał cukierki 🙂

Odbył się konkurs na „Najładniejsze stoisko na Jarmarku”. Wystąpiły zespoły folklorystyczne. I jeszcze fragment artykułu ze strony Partnerstwa Kaczawskiego – w ten oto sympatyczny sposób Stowarzyszenie Kaczawskie przedstawia cel Jarmarku.
Celem Jarmarku jest szeroko pojęta promocja naszego regionu – Krainy Wygasłych Wulkanów oraz prezentacja dorobku kulturowego i dorobku kulinarnego, a także prezentacja nas samych – mieszkańców Gór i Pogórza Kaczawskiego – Górali Kaczawskich, jakimi śmiemy się nazywać i jakimi chcemy być postrzegani. Pragniemy również, aby wspólne przeżycie tych magicznych przedświątecznych chwil, wpłynęło na zacieśnienie naszych wzajemnych relacji i przyjaźni.

Zapraszamy więc artystów, rękodzielników, rzemieślników, wytwórców produktów lokalnych, stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich i zespoły folklorystyczne z naszego regionu do aktywnego udziału w organizację tego wyjątkowego przedsięwzięcia. (***)

Patronat honorowy nad imprezą objął Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego – Tadeusz Drab, Starosta Powiatu Jaworskiego – Stanisław Laskowski i Burmistrz Miasta Jawora – Artur Urbański.

Michał Rażniewski
www.aesculap.com.pl
A teraz popatrzmy jak miło spędzaliśmy czas w Jaworze…