Pociągami dalej, ale nie szybciej

PKP uruchomiły w regionie jeleniogórskim nowe połączenia. M.in. można będzie dojechać ze Szklarskiej Poręby do Wrocławia, a z Jeleniej Góry do Zielonej Góry. Od niedzieli obowiązuje nowy rozkład połączeń kolejowych.

Zarówno PKP InterCity, jak i PKP Przewozy Regionalne uruchamiają część wcześniej zlikwidowanych kursów. To dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu, bo łatwiej będzie dotrzeć do nas turystom i wczasowiczom.

Nie zniknął z rozkładu, czego obawiali się mieszkańcy, pociąg jeżdżący z Jeleniej Góry do Zebrzydowej przez Lwówek Śląski.
– Zarząd województwa wyda w przyszłym roku na przewozy pasażerskie 57 milionów złotych – mówi wicemarszałek Zbigniew Szczygieł.
– To o 7 milionów złotych więcej niż w tym roku – zapewnia. To właśnie dzięki tym pieniądzom nie zrezygnowano między innymi z połączeń kolejowych między Jelenią Górą a Szklarską Porębą.

W nowym rozkładzie jest kilka nowych kursów, w tym m.in. z Jeleniej Góry do Legnicy przez Lwówek Śląski. Jest też kurs z Węglińca do Szklarskiej Poręby przez Lwówek Śląski i Jelenią Górę. To oferta zwłaszcza dla narciarzy zza zachodniej granicy, którzy zechcą przyjechać w Karkonosze.

Niestety, podróż pociągiem z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby będzie trwała ok. 70 minut. Może to się zmieni, gdy trasa zostanie całkowicie wyremontowana. Na razie trwa jej modernizacja. PKP chciały z powodu złego stanu technicznego zamknąć to połączenie. Po protestach samorządowców linię udało się uratować.

Według nowego rozkładu, nie zmienił się czas przejazdu pociągiem z Jeleniej Góry do Wrocławia. Zabiera to około 3,5 godziny. Ta trasa także jest przewidziana do naprawy, zwłaszcza jej odcinki wałbrzyskie. Pieniądze na ten cel mają być w przyszłym roku w Funduszu Kolejnictwa. – Na to liczę, bo pociąg wlecze się niemiłosiernie – narzeka Jadwiga Krupa, studentka z Jeleniej Góry.

Samorząd województwa dolnośląskiego podpisał porozumienie z ministrem infrastruktury w sprawie przewozów regionalnych. Będzie miał wpływ na rozkład jazdy, ofertę biletową oraz kierunki rozwoju i inwestycji. Umożliwi to wznowienie połączeń również na trasach, gdzie kolej od kilku lat nie docierała. Na to liczą mieszkańcy Karpacza.

Ostatni pociąg z kurortu wyruszył 2 kwietnia 2000 r. Jest szansa, że powróci na tory. Stowarzyszenie Karkonoskie Drezyny Ręczne przygotowało projekt rewitalizacji kolei karkonoskiej. Dzięki temu linie 340 z Mysłakowic do Karpacza oraz 308 od Jeleniej Góry do Kamiennej Góry uniknęły rozbiórki. Teraz samorządy Karpacza, Podgórzyna, Mysłakowic, Kowar oraz Kamiennej Góry podjęły starania, by je przejąć.

– Projekt obejmuje trzy etapy – informuje Rafał Gersten z kolei drezynowych. – Już dziś funkcjonują drezyny ręczne. Kolejny krok to wprowadzenie kolei turystycznej, w stylu retro. Głównym celem pozostaje uruchomienie połączeń pasażerskich. Wynegocjowali przekazanie pierwszej linii samorządom. Ale umowę blokują władze Karpacza. – Nie rozumiem ich decyzji. Takie rozwiązania to dla regionu same korzyści. Najlepsze przykłady to szynobusy choćby w Wolsztynie czy Rewalu – wylicza Rafał Gersten.

– Nie można porównywać naszej sytuacji do Rewala. Tam funkcjonuje kolej wąskotorowa – mówi Bogdan Malinowski, burmistrz Karpacza – Takie przedsięwzięcie to koszty, na które nie możemy sobie pozwolić. Powstała więc rozbieżność interesów, którą trudno będzie przezwyciężyć.

Każdego dnia pociągami osobowymi PKP Przewozy Regionalne podróżuje ponad 230 tysięcy pasażerów. Największą grupę stanowią uczniowie i studenci oraz osoby dojeżdżające do pracy. Spółka ma prawie 900 pociągów elektrycznych i ponad 100 autobusów szynowych. Na modernizację i zakupy pociągów przeznaczonych zostanie prawie 7,5 mld złotych. Pieniądze pochodzić będą m.in. z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu.

PKP Przewozy Regionalne wprowadziły kilka nowych połączeń oraz pozostawiły dotychczasowe m.in.:

  • Jelenia Góra 06:08 – Zielona Góra
  • Wrocław 11:39 – Szklarska Poręba
  • Piechowice 09:27, 17:27 – Wrocław
  • Wrocław 15:39 – Piechowice
  • Kudowa Zdrój 11:11/Szklarska Poręba 10:44 – Wrocław – Poznań
  • Kudowa Zdrój 09:02 – Wrocław (Wilczek)
  • Wrocław 11:35 – Kudowa Zdrój (Śnieżnik)
  • Jelenia Góra 11:53 – Lubań Śląski – Bolesławiec – Legnica – Wrocław
  • Wrocław 13:32 – Legnica – Bolesławiec – Lubań Ślaski – Jelenia Góra
  • Wrocław 07:39, 12:39 – Wałbrzych Miasto
  • Wałbrzych Miasto 10:32, 16:32 – Wrocław
  • Jelenia Góra – Zebrzydowa 11.35, 13.53, 14.06

PKP InterCity:

  • Szklarska Poręba 18.26 – Kłodzko*
  • Jelenia Góra 19.53 – Wałbrzych – Wrocław*
  • Jelenia Góra 13.33 – Legnica – Wrocław*
  • Szklarska Poręba 18.26- Warszawa*
  • Wrocław Gł. 425. – Warszawa
  • Wrocław Gł. 6.06 – Warszawa
  • Wrocław Gł. 12.15- Warszawa

* kursują tylko w wybrane dni
www.naszemiasto.pl

Dodaj komentarz