Przełęcz Karkonoska – Pielgrzymy – Ścieżka nad reglami

Wschodni odcinek ścieżki nad reglami. Znakowany na zielono szlak biegnie z siodła Przełęczy Karkonoskiej trawersując północne zbocza Grzbietu Głównego i kończy się u stóp grupy skalnej – Pielgrzymy.

Z szerokiego siodła Przełęczy Karkonoskiej wyruszamy wraz ze znakami czerwonymi graniczną, asfaltową drogą w kierunku schroniska Odrodzenie. Wkrótce droga odbija w lewo do schroniska natomiast oba szlaki wznoszą się dalej wzdłuż granicy. Po kilku minutach zielony szlak skręca w lewo zostawiając znaki czerwone i wkracza na wąską, niepozorną ścieżkę. Po krótkim podejściu szlak z wolna obniża się i przechodzi w długi trawers wiodący północnymi zboczami Małego Szyszaka, Tępego Szczytu, a następnie Smogornii. Ścieżka wiedzie bez większych zmian wysokości trzymając się poziomu 1200 metrów n.p.m. Ze szlaku rozciąga się rozległa panorama na położoną u stóp Kotlinę Jeleniogórską, Stawy Podgórzyńskie oraz Zbiornik ”Sosnówka”.

W połowie drogi szlak odbija bardziej na północ i przekracza mostek nad Srebrnym Potokiem. Po krótkim podejściu ścieżka z powrotem zwraca się na wschód przecinając ”martwy las”. Szlak prowadzi tutaj często drewnianymi kładkami wznoszącymi się nad podmokłym podłożem. Kładki osiągają w wielu miejscach nawet kilkadziesiąt metrów długości. W kierunku północnym cały czas rozciąga się ciekawa panorama na Pogórze Karkonoskie oraz osiedla Jeleniej Góry.

Po około 80 minutach dochodzimy do skrzyżowania z żółtym szlakiem biegnącym z Polany. Kończy się tutaj szlak zielony i dalej podchodzimy za znakami żółtymi, które po chwili doprowadzają do formacji skalnej – Pielgrzymy.

Pielgrzymy stanowią jedną z głównych atrakcji Karkonoszy. Na całą formację skalną składają się trzy grupy skalne, z których najwyższa osiąga 25 metrów wysokości. Ze skał ciekawy widok na otoczenie, w tym na wyłaniająca się ponad grzbietowymi zrównaniami Śnieżkę. Znaki żółte prowadzą dalej wśród kosodrzewiny monotonnie w górę do Słonecznika (nieco ponad 30 minut). Kierując się w dół żółtym szlakiem można natomiast dojść do Polany (niespełna 15 minut), gdzie znajduje się węzeł szlaków prowadzących z Karpacza w rejon Samotni, Strzechy Akademickiej i Śnieżki.