Karpacz - Szlaki turystyczne

Czas przejścia:
Dojście: 2 g, Powrót 1 g 40 min
Odległość: 6,5 km
Opis trasy: Najpopularniejsza wycieczka z Karpacza w kierunku głównego grzbietu Karkonoszy, pozwalająca poznać w końcowym odcinku prawdziwy wysokogórski krajobraz Kotła Małego Stawu. Trasa wiedzie niemal cały czas szeroką brukowaną drogą dojazdową na Śnieżkę, wznosząc się bardzo łagodnie, stąd polecić ją można nawet bardzo mało zaawansowanym osobom. Z Polany możliwość atrakcyjnego wypadu na najwyższą grupę skalną Karkonoszy - Pielgrzymy. Z "Samotni" liczne warianty powrotu do Karpacza. Trasa ulega wydatnemu skróceniu przez podjechanie autobusem PKS do kościółka Wang.

Kilometraż i czas przejścia:
1. Karpacz, Biały Jar 0 km0 min
2. Świątynia Wang 1,5 km25 min
3. Rówienka 2,5 km45 min
4. Polana 4 km1 g 10 min
5. Kozi Mostek 5 km1 g 25 min
6. Schronisko "Samotnia" 6,5 km2 g

Od węzła szlaków przy hotelu "Biały Jar" wychodzimy przekraczając Łomnicę i ścinając serpentyny szosy do Karpacza Górnego miejscami dość stromo wśród pensjonatowej zabudowy, dochodzimy do turystycznego centrum Karapcza Grn. poniżej świątyni Wang. Do tyłu rozległe widoki na wschodnie Karkonosze, Kotlinę Jeleniogórską i Rudawy Janowickie.
Przechodzimy do kościółka Wang, przekraczamy bramę wejściową do Karkonoskiego Parku Narodowego i lasem, lekko pod górę, wychodzimy na bezleśne spłaszczenie Rówienki (960 m). Na wprost widok na grupę skalną Pielgrzymy.
Dalej drogą jezdną okrążając kopulastą Suszycę (1061 m) wychodzimy na wylesione lewe zbocze doliny Pląsawy. Przed nami panorama fragmentu Grzbietu Głównego - tzw. Srebrnego Upłazu, Śnieżki, a na przeciwległym zboczu doliny Pląsawy znakomicie odsłonięte wały blokowe pozostawione przez lodowiec, który wypełniał dolinę Łomnicy. Przekraczamy potok Wapniak i wychodzimy na Polanę, na której węzeł szlaków.
Z Polany dalej drogą łagodnie w górę, przez urozmaicony krajobraz głazowisk pozostawionych przez lodowiec doliny Łomnicy, do Koziego Mostku (1085 m) - mostu na Łomnicy. Opuszczamy drogę jezdną i kamienistą leśną ścieżką wzdłuż potoku wychodzimy obok widocznego po lewej za Łomnicą "Domku Myśliwskiego" na dno Kotła Małego Stawu. Tu rozpoczyna się najpiękniejszy odcinek trasy, uważany za jeden z najciekawszych w całych Karkonoszach.
Idziemy wyłożoną blokami skalnymi ścieżką podnóżem skalistych ścian kotła, przekraczamy wypływającą z Małego Stawu Łomnicę i obok zamykającego misę jeziorną wału morenowego podchodzimy do schroniska.
Uwaga: odcinek do Koziego Mostku dnem Kotła Małego Stawu do "Samotni" jest w zimie zamknięty z powodu zagrożenia lawinowego. Nieznakowane dojście zimowe dalej drogą jezdną, po 15 min. wyraźną ścieżką w prawo (drogowskaz) i wkrótce wychodzimy nieco powyżej schroniska.

Możliwości kontynuacji wycieczki:
1. Powrót do Karpacza:
a) przez schronisko "Strzecha Akademicka" i dawnym torem saneczkowym - zn. niebieskie, dalej żółte (4,5 km; 1 g 15 min).
b) przez schronisko "Strzecha Akademicka", Biały Jar i w dół Śląską Drogą - zn. niebieskie, żółte i czarne (4,5 km; 1 g 15 min).
2. Na Równinę Pod Śnieżką, Drogą Przyjaźni do Słonecznika i w dół na Polanę - zn. niebieskie, dalej czerwone i zielone (7 km; 1 g 50 min).
3. Na Śnieżkę - zn. niebieskie, dalej czerwone (5 km; 1 g 30 min). Patrz opis nr 20.