Karpacz - Szlaki turystyczne

Czas przejścia:
Dojście: 1 g 45 min, Powrót 1 g 15 min
Odległość: 5,5 km
Opis trasy: Trasa polecana amatorom pięknych widoków i zainteresowanych formami skalnymi, których w trakcie wycieczki będzie wyjątkowe bogactwo. Pielgrzymy i Słonecznik zaliczają się do najciekawszych i najchętniej odwiedzanych skałek karokonoskich. Podejścia doliną Pląsawy, a zwłaszcza z Pielgrzymów na Słonecznik dość uciążliwe. Szlak często używany jako szybkie dojście na główny grzbiet, którym możliwość kontynuacji wycieczki na Przełęcz Karkonoską lub Równię Pod Śnieżką. Na trasie brak schronisk i obiektów gastronomicznych.

Kilometraż i czas przejścia:
1. Karpacz, Biały Jar 0 km0 min
2. ul. Strażacka (dolna st. wyc. na Kopę) 1 km20 min
3. Polana 3 km1 g
4. Pielgrzymy 4 km1 g 15 min
5. Słonecznik 5,5 km1 g 45 min

Od węzła szlaków podchodzimy szerokim, wykorzystywanym przez cztery szlaki gościńcem w górę, w kierunku dolnej stacji wyciągu na Kopę, wkrótce jednak skręcamy w prawo, w stronę płynącej równolegle do drogi Łomnicy.
Przekraczając Łomnicę wychodzimy na ul. Strażacką. Niżej w korycie Łomnicy interesujący obiekt przyrodzniczy tzw. Studzienka.
Po przecięciu ul. Strażackiej rozpoczynamy mozolne podejście doliną Pląsawy, tzw. Drogą Bronka Czecha. W jej środkowym odcinku po wymarciu lasów otwierają się szersze panoramy, przed Polaną po lewej stronie na filarze skalnym zabezpieczony barierkami punkt widokowy na kanionowaty odcinek doliny Pląsawy. Wychodzimy na Polanę i drogą jezdną z Karpacza Grn. dochodzimy do węzła szlaków.
Przechodzimy w kierunku Kotek - kilkumetrowej wysokości skałek z dobrze wykształconym i widocznym sposobem spękania granitu w tzw. plasterki. Nie dochodząc do nich skrecamy w lewo na ukos przez łąkę, potem las świerkowy, dochodzimy do wyrastających z lasu skalnych baszt Pielgrzymów.
Z Pielgrzymów uciążliwe, dość strome podejście krętą ścieżką przez gęste zarośla kosodrzewiny do Drogi Przyjaźni, na którą wychodzimy przy skałce Słonecznik.

Możliwości kontynuacji wycieczki:
1. Powrót do Karpacza przez Polanę skrajem Wielkiego Stawu - zn. zielone, dalej niebieskie (6 km; 1 g 30 min).
2. Na Przeł. Karkonoską do schr. "Odrodzenie" - zn. czerwone (3,5 km; 50 min), skąd powrót do Karpacza Ścieżką Nad Reglami - zn. zielone (9 km; 2 g 30 min) lub okrążenie przez Przesiekę i Borowice - zn. niebieskie i zielone (14 km; 3 g 40 min).
3. Drogą Przyjaźni nad Kotłem Wielkiego i Małego Stawu w kierunku Śnieżki - patrz opis nr 28.