Kowary - Szlaki turystyczne

Czas przejścia:
Dojście: 2 g 30 min, Powrót 1 g 40 min
Odległość: 7 km
Opis trasy: Długie, jednostajne podejście z Kowar na główny grzbiet Karkonoszy, do schroniska i przejścia granicznego na Przeł. Okraj. Trasa łatwa, choć miejscami nużąca; większe podejścia tylko w końcowej części wędrówki, poniżej Przeł. Okraj. W początkowym odcinku atrakcyjne obiekty krajoznawcze: wąwóz Uroczysko i tereny dawnych kopalni rud uranu, wyżej z pozbawionych lasów zboczy doliny Jedlicy ograniczone widoki w stronę Rudaw Janowickich. Na trasie brak obiektów gastronomicznych.

Kilometraż i czas przejścia:
1. Kowary, PKS 0 km0 min
2. Centrum miasta 1 km15 min
3. Kaplica św. Anny 2 km30 min
4. Uroczysko 3 km50 min
5. Początek szlaku niebieskiego 3,5 km1 g
6. Przełęcz Okraj 7 km2 g 30 min

Od przystanku PKS przy stacji kolejowej przechodzimy przez centrum miasta mijając ważniejsze zabytki Kowar i wkrótce wychodzimy z obszaru zwartej zabudowy. Po lewej na pagórku kaplica św. Anny. Przechodzimy pod nieużywaną obecnie linią kolejową Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra i kierujemy się w górę, wzdłuż Piszczaka do wąwozu Uroczysko.
Od skrzyżowania szlaków idziemy jednostajnie w górę, początkowo ścieżką wzdłuż Piszczaka, potem szeroką drogą leśną do miejsca, gdzie droga gwałtownie skręca w lewo, przekraczając Jedlicę.
Od odejścia drogi leśnej rozpoczyna się najbardziej uciążliwy odcinek trasy podejście silnie zniszczoną drogą bezpośrednio na przełęcz. Jego przejście zajmuje ok. 30 min. Na przeł. Okraj wychodzimy obok budynków Straży Granicznej.

Możliwości kontynuacji wycieczki:
1. Powrót do Kowar:
a) przez Przeł. Kowarską i Kowary Górne - zn. żółte, od Przeł. Kowarskiej niebieskie (9 km; 2 g 30 min).
b) przez Budniki - zn. zielone, potem żółte (8 km; 2 g).
c) przez Skalny Stół i Budniki - zn. niebieskie, dalej żółte (11 km; 2 g 45 min). Odcinek Skalny Stół - Kowary opisany pod nr 27.
2. Do Karpacza:
a) przez Budniki - zn. zielone (9,5 km; 2 g 20 min).
b) przez Skalny Stół i Sowią Dolinę - zn. niebieskie, dalej czarne (9,5 km; 2 g 20 min). Patrz opis nr 24.