Michałowice - Szlaki turystyczne

Czas przejścia:
Dojście: 2 g 20 min, Powrót 1 g 45 min
Odległość: 7 km
Opis trasy: Długi i monotonny, ale najkrótszy szlak wyprowadzający na główny grzbiet Karkonoszy. Może być również potraktowany jako dojście do Ścieżki Nad Reglami. Odcinek początkowy przez Trzy Jawory do Wysokiego Mostu łatwy, spacerowy; powyżej stromo, zwłaszcza w końcowym odcinku trasy. Z wyższych ogołoconych z lasu partii stoku rozległe widoki na Pogórze Karkonoskie i Góry Izerskie. Brak obiektów gastronomicznych.

Kilometraż i czas przejścia:
1. Michałowice 0 km0 min
2. Trzy Jawory 2 km30 min
3. Wysoki Most 4 km1 g 10 min
4. Rozdroże Pod Wielkim Szyszakiem 6 km1 g 50 min
5. Przełęcz Pod Śmielcem 7 km2 g 20 min

Od węzła szlaków przez łąkę, wśród rozrzuconej zabudowy pensjonatowej, następnie lasem wygodną utwardzoną drogą dochodzimy do Drogi Pod Reglami poniżej niewyraźnej kulminacji Trzech Jaworów (655 m), gdzie połączenie ze szlakiem czarnym.
Po kilku minutach skręcamy w lewo z Drogi Pod Reglami, która biegnie prosto do Szklarskiej Poręby (patrz opis trasy nr 6) i szeroką drogą leśną łagodnie podchodzimy wzdłuż płynącej po lewej stronie Szklarki do Wysokiego Mostu, gdzie szlaki niebieski i czarny rozchodzą się.
Od Wysokiego Mostu jednostajnie stromo do góry wzdłuż jednego ze źródliskowych potoków Szklarki - Niedźwiady. Po prawej widoczny niespokojny, urozmaicony krajobraz wałów blokowo - gruzowych pozostawiony tu w epoce lodowej przez lodowiec, który brał początek w Śnieżnych Kotłach. Wały są miejscami porośnięte kosodrzewiną, która ma tu jedno ze swoich najniższych w Karkonoszach naturalnych stanowisk. Na tzw. Rozdrożu Pod Wielkim Szyszakiem (1220 m) skrzyżowanie ze Ścieżką Nad Reglami.
Od Rozdroża podchodzimy dalej stromym stokiem, częściowo zakosami, osiągając płytkie siodełko na wys. 1390 m pomiędzy Śmielcem (1424 m) po lewej i Wielkim Szyszakiem (1509 m) po prawej stronie, zwane Przełęczą Pod Śmielcem. Tu spotykamy znaki czerwone.

Możliwości kontynuacji wycieczki:
1. Powrót do Michałowic przez stację TV nad Śnieżnymi Kotłami i schr. "Pod Łabskim Sczytem" - zn. czerwone, żółte, czarne, od Wysokiego Mostu tą samą drogą (11,5 km; 3 g).
2. Drogą Przyjaźni na Szrenicę i do Szklarskiej Poręby - zn. czerwone (12 km; 3 g). Patrz opis nr 28 i nr 3.
3. Drogą Przyjaźni w kierunku Przeł. Karkonoskiej, z możliwością dwuwariantowego zejścia do Jagniątkowa. Patrz opis nr 28.