Wojanów-Janowice Wielkie

Wojanów (PKP) – schronisko PTTK „Szwajcarka” – zamek Bolczów – Janowice Wielkie

Szlak zielony – 3Z. Czas przejścia 4-4.15 godz. GOT 18 pkt.

Ponad 150-kilometrowej długości Szlak Zamków Piastowskich przechodzi z zachodu na wschód tylko przez część północną Rudaw Janowickich. Do Wojanowa doprowadza z Jeleniej Góry.

Wędrówkę rozpoczynamy od stacji PKP Wojanów. Uliczka ze stacji doprowadza do drogi lokalnej, którą przecinamy w prawo, nieco w skos. Tuż przed znakiem umieszczonym na słupku na poboczu drogi skręcamy w prawo, w dół po schodkach. Przekraczamy strumień. Dalej szlak wiedzie poprzez rozległe łąki poprzecinane ogrodzeniami. Kierujemy się na południe. Przebieg tego fragmentu szlaku jest niezbyt wyraźny. Należy iść w kierunku pierwszej niewielkiej kulminacji, którą pozostawiamy po lewej. Przed nami rozległy widok na Karkonosze, główny grzbiet Rudaw Janowickich i Góry Sokole.

Na wprost wieś Wojanów. Kierujemy się ku dobrze widocznej z dala wieży kościoła. Szlak łukiem omija po prawej drugą kulminację i obniża się nieco do polnej drogi. Przekraczamy drogę, nie zmieniając kierunku marszu. Po chwili przechodzimy przez szeroki rów melioracyjny. Dalej już wyraźna i prosto biegnąca droga polna doprowadza nas do szosy w Wojanowie. Od stacji PKP 20-25 min.

Wychodząc na szosę skręcamy w lewo. Po prawej stronie szosy niewielki zabytkowy kościół, którego wnętrze kryje wspaniałe zabytkowe wyposażenie (w dni powszednie bywa on zamknięty – klucz znajduje się w gospodarstwie po drugiej stronie drogi, na wprost kościoła). Po zwiedzeniu świątyni idziemy dalej w kierunku wschodnim między zabudowaniami Wojanowa. Po lewej mijamy bar „Nad Bobrem”. Do tego miejsca można dojechać z Jeleniej Góry autobusem WPK nr 11. Na wysokości baru szlak skręca w prawo na most. Przekraczamy rzekę Bóbr – po lewej ładny widok na zalesione stoki Buczka (456 m). Zabudowania po drugiej stronie rzeki, niegdyś stanowiące odrębną wieś Bobrów, dziś włączone są do Wojanowa. Spotyka się też podwójną nazwę tej miejscowości: Wojanów-Bobrów.

Po zejściu z mostu skręcamy w lewo na drogę wiodącą do neorenesansowego pałacu. Budowla pochodzi z XIX w. i dziś jest mocno zniszczona. Zielony szlak nie dochodząc do bramy pałacowej skręca w prawo, by po chwili zejść z drogi w lewo. Podchodzimy pod mury oficyny gospodarczej. Jej niby-obronny charakter jest pretensjonalnym i nieudolnym naśladownictwem architektury średniowiecznych budowli.

Mijamy zabudowania, a następnie gospodarstwo po lewej i wychodzimy na drogę. Nieco dalej na rozwidleniu dróg idziemy w lewo. Po prawej ładny widok na Wzgórza Karpnickie, Rudawy i Karkonosze. Przed wejściem do lasu drugie rozwidlenie dróg. Droga w prawo – ładna widokowo – prowadzi bez znaków do Karpnik z pominięciem Gór Sokolich (około 30 min). My idziemy drogą w lewo. Zielone znaki wiodą przez las. Niebawem z niewielkiej polanki ładny widok (po lewej) na Góry Kaczawskie. Po chwili przekraczamy drugą polankę. Z niej widok na pobliski Rudzik (500 m), zwieńczony skałką o nazwie „Skalna Rodzina”, grupę niżej położonych skałek skrywa las. Droga wznosząc się łagodnie podchodzi przez las i wyprowadza na następną polankę – nosi ona nieoficjalną nazwę „Imieninowa”. Z niej widok na bliskie już stoki Krzyżnej Góry i Sokolika.

Przekraczamy polankę w jej górnej części i ponownie zagłębiamy się w las. Łagodne podejście doprowadza do rozwidlenia dróg śródleśnych – kierujemy się górną drogą w prawo (druga). Wyraźną ścieżką podchodzimy przez las, coraz bardziej stromo. Po 15-20 min od polanki Imieninowej dochodzimy do szlaku 12C, prowadzącego w lewo na Sokolik (około 20 min). Nasz szlak skręca w prawo na Przełączkę (520 m) – siodełko między Sokolikiem a Krzyżną Górą. Tu z lewej dołącza szlak 2N sprowadzający do Trzcińska. Trzy szlaki podchodzą krótko na widoczne po lewej Husyckie Skały. Z prawej dochodzi szlak 11S. Prowadzi on na Krzyżną Górę (15 min). Od Husyckich Skał cztery szlaki krótkim zejściem dochodzą do schroniska PTTK „Szwajcarka”. Od stacji PKP Wojanów – 1.50 godz.

Dalszy odcinek szlaku 3Z – od schroniska „Szwajcarka” do Rozdroża pod Jańską Górą – przebiega wspólnie z trasą 2N. Po 40-45 min szlaki te rozchodzą się na rozwidleniu śródleśnych dróg – trasa 2N prowadzi na Starościńskie Skały (warto podejść nieco dalej niebieskim szlakiem do pobliskiej grupy skalnej Fajka ). Na Rozdrożu znaki zielone skręcają w lewo. Podchodząc utwardzoną drogą osiągamy niewielkie spłaszczenie terenu. Tu schodzimy z drogi w lewo na wyraźną ścieżkę. Płasko wiedzie ona przez las i niebawem obniża się dość stromo w płytką dolinkę, która rozszerza się ku dolinie Janówki. Po 20-25 min marszu od Rozdroża pod Jańską Górą wychodzimy na drogę asfaltową biegnącą dnem doliny. Po drugiej stronie drogi grupa skalna Krowiarki, zwana także Krowią Oborą. W tym miejscu w czasie wojny 30-letniej miejscowa ludność ukrywała bydło. Przy zejściu na drogę X 3Z, . W prawo szlak żółty prowadzi na Wołek – my skręcamy w lewo i po chwili dochodzimy do miejsca odpoczynkowego (wiata).

Tu rozwidlenie szlaków. Szlak 8Ż prowadzi dalej prosto do Janowic Wielkich (PKP – około 40 min). My za znakami zielonymi skręcamy w prawo, pod stok. Stroma ścieżka wspina się przez las na zachodni skłon Grzbietu Zamkowego. Po drodze okrążamy granitową skałkę. Tuż nad nią „Grób Kapelana„. Stąd podchodzimy wprost do murów zamku Bolczów. Podejście z doliny Janówki – 20 min, od Rozdroża pod Jańską Górą – 50 min, od schroniska „Szwajcarka” – 1.35 godz. Przed bramą zamkową X 3Z, 13S.

Od zamku Bolczów szlak zielony schodzi w kierunku Janowic. Początkowo dość stromo obniżającą się kamienistą ścieżką idziemy przez las, gdzie wśród drzewostanu zachowały się pozostałości dawnej puszczy bukowej. Po prawej mijamy źródełko z doskonałą wodą (10 min od zamku). Wkrótce zejście staje się łagodniejsze, a las bukowy ustępuje świerkowemu. Wychodzimy z lasu i po kilku minutach osiągamy pierwsze zabudowania Janowic Wielkich. Ulicą Zamkową dochodzimy do ul.1 Maja. Tu z lewej dołącza szlak 8Ż prowadzący (w kierunku przeciwnym) w dolinę Janówki. Oba szlaki skręcają w ul. Wojska Polskiego. Warto zwrócić uwagę na rzadki gatunek drzewa – jarząb szwedzki, którym wysadzona jest ulica. Po drodze mijamy Ośrodek Zdrowia. Ulicę zamyka stacja PKP Janowice Wielkie (pociągi do Jeleniej Góry oraz przez Marciszów i Wałbrzych do Wrocławia). Tu kończymy wędrówkę rudawskim odcinkiem Szlaku Zamków Piastowskich, który dalej podąża przez Góry Ołowiane (Różanka – 1.15 godz.) do zamku w Płoninie (3.30 godz.). Przy stacji bierze swój początek szlak 8Ż. – przez dolinę Janówki na Wołek (2.30 godz.) i dalej do Kamiennej Góry (5.30 godz.).

Czasy przejść w kierunku przeciwnym: od stacji PKP Janowice Wielkie do zamku Bolczów 50 min, do schroniska PTTK „Szwajcarka” 1.40 godz., do Wojanowa PKP 3.15 godz. GOT 18 pkt.