Festiwal „SILESIA SONANS” organizowany przez Parafię Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze, powstał w 1998 r. i jest dziełem ks. płk dr Andrzeja Bokieja. To z jego szlachetnej pasji zrodziła się idea przywrócenia świetności zabytkowym organom oraz uczynienia z Kościoła Garnizonowego miejsca spotkań ludzi sztuki wielkiego formatu. Od początku istnienia festiwalu funkcję dyrektora artystycznego pełni prof. Andrzej Chorosiński. W roku 2007 do zespołu organizatorów dołączyła Jadwiga Śmieszchalska-Delepaut, organistka i menadżer kultury.
Co roku mury Kościoła Garnizonowego goszczą wyśmienitych solistów, wśród których znalazły się gwiazdy światowego formatu jak Jose Cura, Krzysztof Penderecki , Tomasz Stańko czy Gwendolyn Bradley oraz pierwszorzędne zespoły z Sinfonią Varsovią i NOSPR na czele. Z tego powodu SILESIA SONANS cieszy się ciągle rosnącym zainteresowaniem słuchaczy oraz przychylnymi opiniami krytyki muzycznej, prezentując arcydzieła muzyki organowej, kameralnej i symfonicznej, zarówno świeckiej i religijnej.
XI EDYCJA FESTIWALU SILESIA SONANS potrwa od 01 do 06 września 2008. Koncert inauguracyjny (01 września) zatytułowany „MUZYKA I SŁOWO” uświetnią recytacje znanego ze szklanego ekranu aktora, Michała Chorosińskiego. Podczas tradycyjnych koncertów organowych z udziałem wirtuozów tego instrumentu z kraju i zza granicy, królować będzie muzyka kameralna – obok organów usłyszymy śpiew, flet oraz harfę celtycką. Fajerwerków nie zabraknie na koncercie „MOJEMU MIASTU NA URODZINY” (03 września), który zgromadzi dwanaścioro muzyków z różnych zakątków Europy. Z okazji obchodów 900-lecia Jeleniej Góry przygotowali dla mieszkańców swojego rodzimego grodu wieczór wypełniony muzyką od renesansu do współczesności, gospel oraz ognistymi utworami Astora Piazzolli. Następnego dnia równie niezwykłe wydarzenie – wraz ze swoim zespołem wystąpi legendarny gitarzysta AL DI MEOLA. W sobotę 06 września odbędzie się koncert finałowy z udziałem gwiazdy zza oceanu – kantora Synagogi przy Piątej Alei w Nowym Jorku, JOSEPHA MALOVANEGO. Towarzyszyć mu będzie Chór Synagogi Pod Białym Bocianem oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Stanisława Michała Rybarczyka.
Płyta CD „MOJEMU MIASTU” – Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Tomasz Strahl (wiolonczela), Wojciech Wieczorek (skrzypce), Jadwiga Delepaut (organy).
Najnowszy album spod znaku Silesia Sonans został zarejestrowany dla uczczenia 900-lecia Jeleniej Góry przez czwórkę muzyków, którzy w tym pięknym mieście stawiali swoje pierwsze muzyczne kroki.
Program XI Festiwalu „SILESIA SONANS”
01 września (poniedziałek) godz. 19:00
Koncert Inauguracyjny „MUZYKA I SŁOWO”
- Michał Chorosiński – recytacje
- Ursula Grahm – organy
- Zuzanna Sawicka – harfa celtycka
Program koncertu:
- Karol Wojtyła – Jan Pawel II /1920-2005/: RENESANSOWY PSAŁTERZ, fragmenty
- Arne Eggen /1881-1955/: Ciaconna g moll
- Johann Sebastian Bach /1685-1750/: Chorał „Schmuecke dich…” BWV654
- Walther von der Vogelweide /1170(?)-1230/: Chanson de croisade
- Anonim irlandzki: Huzh’o lamento
- John Thomas /1826-1913/ – The Minstrel’s Adieu To His Native Land
- Bernard Andres /*1941/ : Sarabanda
- Samuel Pratt /1816-1878/: The Little Fountain
- Johann Sebastian Bach /1685-1750/: Toccata i fuga d moll /BWV 565/
- Luis Vierne /1870-1937/: Finał z I Symfonii d moll
Michał Chorosiński
Michał Chorosiński urodzony 5.09.1975 w Warszawie. Ukończył Państwową Wyższą szkołę teatralną im. L. Solskeigo w Krakowie w 1999r. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami – Mikołajem Grabowskim, Pawłem Miśkiewiczem, Janem Szurmiejem. Był gościnnym aktorem Teatru Słowackiego, Teatrze Ludowym i Teatrze Stu w Krakowie, teatrami w Kaliszu, Jeleniej Górze i Wrocławiu – obecnie jest aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu.
W 2001 roku otrzymał nagrodę Grand Prix na II ogólnopolskim konkursie recytatorskim „Verba Sacrum ” w Poznaniu. Brał udział w kilku filmach polskich – min. „Ogniem i mieczem”, „Stara baśń” oraz licznych serialach : „Adam i Ewa”, „Klan”, „Na dobre I na złe”, „Samo życie”, „Pierwsza miłość”, „M jak miłość”. W 1999 r wziął udział w filmie poświęconemu Ojcu Świętemu pt „Renesansowy Psałterz”.
Ursula Grahm
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończyła w roku 1968 w klasie organów prof. Feliksa Rączkowskiego, oraz absolwentką Politechniki Warszawskiej.
Swoje umiejętności gry na organach doskonaliła na mistrzowskich kursach (Master Classes) u wybitnych organistów i pedagogów w Niemczech (Weimarze), Holandii, Belgii, Włoszech i Francji. Jest laureatką konkursu muzyki dawnej w Łodzi , jak również otrzymała wyróżnienie na Konkursie Bachowskim w Brugie. Od roku 1971 mieszka na stałe w Szwecji, gdzie prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną. Występowała w większości krajów Europy oraz w USA (Washington D.C.) Kilkakrotnie odbyła turnee koncertowe w Norwegii i Finlandii, dokonała wielu nagrań radiowych, wykonywała koncerty organowe z orkiestrą, grała w duecie z fortepianem. W roku 1995 przeprowadziła przewód naukowo-artystyczny I stopnia w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest autorką prac naukowych na temat polskiej i szwedzkiej muzyki organowej oraz budownictwa organowego w Szwecji. Przez 10 lat była członkiem prezydium Towarzystwa Organowego w Szwecji. Za swoją działalność artystyczną otrzymała dwie nagrody kulturalne Południowej Szwecji (Skanii) oraz nagrodę Ministra Kultury Sztuki za propagowanie polskiej muzyki organowej za granicą Koncertuje systematycznie w Katedrze w Lund jako solistka w popularnych sobotnich recitalach organowych. Od kilku lat jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Organowego w Południowej Szwecji tzw. „Skaner Orgelveckor”.
Zuzanna Sawicka
Jest studentką klasy harfy prof. Urszuli Mazurek w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brała czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitne harfistki: m.in. Catherine Michel, Germaine Lorenzini, Susann McDonald, Skailę Kanga, Elinor Bennett.
Jest laureatką wielu konkursów harfowych: I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Harfowych w Warszawie w 2004 r., nagroda specjalna Polskiego Towarzystwa Harfowego; I miejsce ex aequo (dwukrotnie) w 1999 i 2003 roku na Międzynarodowym konkursie „Union des Femmes Artistes Musiciennes” w Chaville-Paris oraz III nagroda na II Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Harfą. Otrzymała trzykrotnie Stypendium Ministra Kultury.
Jako solistka występowała na prestiżowych scenach koncertowych w Polsce: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Lubelskiej, Zamku Królewskiego w Warszawie, Studio Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie; a także zagranicą: w Czechach, we Francji, Irlandii, Rosji, Szwajcarii, Walii i we Włoszech, w ramach międzynarodowych festiwali, kongresów, sympozjów harfowych i ogólnomuzycznych. M.in. w 2005 roku reprezentowała Polskę na koncercie z cyklu „Focus on Youth” w ramach IX Światowego Kongresu Harfowego w Dublinie, a w 2006 roku grając recital podczas „International Conservatoire Week” w Sankt Petersburgu. Ponadto regularnie od 2002 roku jest zapraszana do Ostravy w Republice Czeskiej, by koncertować w ramach festiwalu „Dni harfy”.
Koncertowała jako solistka m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej oraz z orkiestrami Concerto Avenna i Capella Bydgostiensis. Jako muzyk orkiestry współpracowała m.in z orkiestrami Filharmonii Narodowej oraz Sinfonią Varsovią.
02 września (wtorek) godz. 19:00
Koncert Kameralny
- Hanna Turonek – flet
- Vincent de PolL – organy
Program:
- WILLIAM WALTON (1902-1983) „CROWN IMPERIAL”
- DENIS BÉDARD (1950) MELODIA
- PADRE DAVIDE DA BERGAMO (1791-1863) SINFONIA DA CHIESA IN D
- ANTONIO VIVALDI (1678-1741) CONCERTO „IL GARDELLINO”
- LOWELL LIEBERMANN (1960) „DIALOGUE – MEDITATION”
- FELIX BOROWSKI (1872-1956) SONATA NR. 2 IN C-DUR
- DAN LOCKLAIR (1949) SONATA DA CHIESA (1998)
- EDWARD ELGAR (1857-1934) „POMP & CIRCUMSTANCE”
Hanna Turonek
Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie fletu prof. E. Gajewskiej. Umiejętności swe doskonaliła na kursach mistrzowskich we Freiburgu oraz Dusznikach Zdroju. Laureatka międzynarodowych konkursów muzycznych (Polska, Włochy, Hiszpania). Jeszcze jako studentka Akademii Muzycznej została zaproszona do współpracy z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Współpraca ta zaowocowała przyznaniem artystce tytułu muzyka-solisty tejże orkiestry.
Wykonując muzykę kameralną, solową i orkiestrową, koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, w Azji, Ameryce Półn. i Płn. i Australii pod batutą m.in.: Y. Menuhina, K. Pendereckiego, Ch. Dutoix, M. Rostropovicha, J. Maksymiuka, J. Kasprzyka, J. Semkowa, M. Minkowskiego. Specjalizuje się w grze na flecie piccolo. Jako pierwsza polska flecistka-piccolonistka wykonała Koncert na flet piccolo i orkiestrę symfoniczną op.50 L. Liebermanna.
Dokonała nagrań solowej muzyki fletowej dla PR i TVP. Nagrała płytę w kwintecie dętym Classic Fun Quartet, którego jest współzałożycielką, oraz solowy krążek na którym znalazło się dedykowane jej Concertino na flet i orkiestrę kameralną M.Hertla. Nagrała również dla firmy Naxos utwór A.Panufnika „Homage a Chopin”- five pieces for flute and stringed orchestra z Polską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją M. Smolija.
Wielokrotnie uczestniczyła w realizowaniu nagrań nie tylko muzyki poważnej, ale i lżejszego gatunku, wraz M. Bajorem, T. Wojnowiczem, P. Wolskim J. Skowronem, N. Kukulską.
Gra w zespole barokowym Ensamble de Narol założonym przez Tytusa Wojnowicza. Wspólnie z harfistką Barbarą Witkowską tworzy Duo Estrella.
Od 2005 roku prowadzi klasę studiów orkiestrowych w Akademii Muzycznej im.F.Chopina w Warszawie.
Vincent de Pol
Od swojego debiutu w Gartner Auditorium, Cleveland Museum of Arts, USA w roku 1990, Vincent de Pol koncertuje na wszystkich kontynentach.
Studia muzyczne odbyl u prof. Andrzeja Chorosińskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Wyzszej Szkole Muzycznej w Hamburgu oraz na Indiana University Jacobs School of Music w Bloomington, USA.
Wystepował w takich miejscach jak: Nowy Jork, Los Angeles, Washington D. C., San Francisco, Indianapolis, Salt Lake City, Montreal, Toronto, Mexico City, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Montevideo, Santiago de Chile, Lima, Quito, Pretoria, Cape Town, Windhoek, Nairobi, Jerusalem, Betlejem, Sydney, Melbourne, Perth, Singapore, Hong-Kong, Auckland, Wellington i w prawie wszystkich stolicach europejskich.
W swoim dorobku artystycznym ma również nagrania na płytach CD m. in. dla Arte Nova BMG, Pavanne Records Belgium, Plein Jeu Production Belgium, Sony Austria, ZS Records Germany, Acte Préalable Poland.
Jest zapraszany na wykłady z literatury i interpretacji muzyki organowej do Brazylii, Australii, Namibii, USA i Singapuru.
03 września (środa) godz. 19:00
MOJEMU MIASTU NA URODZINY – koncert z udziałem artystów pochodzących z Jeleniej Góry z okazji obchodów 900-lecia Miasta
- AGNIESZKA REHLIS – mezzosopran
- MAŁGORZATA PRZYBYSZ – mezzosopran
- HONORATA LEMIECH – mezzosopran
- WOJCIECH WIECZOREK – skrzypce
- JANUSZ NYKIEL – skrzypce
- MAŁGORZATA WASIUCIONEK – skrzypce
- KAROLINA CEL – skrzypce
- TOMASZ STRAHL – wiolonczela
- ŁUKASZ JAMER – kontrabas
- MACIEJ OBARA – saksofon altowy
- JAROSŁAW GAŁUSZKA – akordeon
- JADWIGA DELEPAUT – organy
W programie muzyka od renesansu do współczesności, gospel i Astor Piazzolla!
AGNIESZKA REHLIS
Mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1996). Przez trzy lata studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zdobyła I nagrodę na Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. u K. Szostek-Radkowej, A. Stolte, Ch. Elsnera i G. Kahry’ego, których zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej Wratislavia Cantans, gdzie wystąpiła w Mesjaszu Haendla i Die Tageszeiten Telemanna.
Od 1996 roku była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi w Strasznym Dworze S. Moniuszki (wystawionym z okazji 50-lecia opery). Wystąpiła tam również w operach Verdiego, Gounoda i Rossiniego. Z Operą Wrocławską odbyła tournée po niemal całej Europie oraz Tajwanie. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej artystka zadebiutowała w 2003 roku partią Feneny w Nabucco Verdiego.
Śpiewaczka ma w swoim repertuarze także ponad pięćdziesiąt pozycji oratoryjno-kantatowych różnych kompozytorów, od Bacha do Pendereckiego.
W prestiżowych filharmoniach i na międzynarodowych festiwalach towarzyszyły jej czołowe orkiestry (NOSPR, Orkiestra Filharmonii Narodowej, NDR, China Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra) pod batutą znakomitych dyrygentów (J.Kaspszyk, L. Foster, G. Chmura, M. Guidarini, Long Yu, A. Wit, K. Kord, czy J. Bělohlávek).
Agnieszka Rehlis wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez K. Pendereckiego, wykonując arcydzieła słynnego kompozytora: Polskie Requiem, Credo, Te Deum, Siedem Bram Jerozolimy (na targach muzycznych Midem 2000 w Cannes we Francji). Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej „Lieder der Vergänglichkeit” (Pieśni przemijania), zamówionej przez Ministerstwo Kultury Luksemburga dla uświetnienia otwarcia nowej sali koncertowej Filharmonii w Luksemburgu im. Wielkiej Księżnej Józefiny Charlotte.
W bogatej dyskografii artystki do najważniejszych należą CD i DVD z nagraniami wielkich dzieł K. Pendereckiego (m.in. „Jutrznia” zarejestrowana na „Warszawskiej Jesieni” pod dyr. A.Wita) oraz światowa premiera fonograficzna „Manru” I. J. Paderewskiego. Album ten otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2004 w kategorii NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ.
W roku 2005r. prezydent RP odznaczył Agnieszkę Rehlis Brązowym Krzyżem Zasługi.
MAŁGORZATA PRZYBYSZ
Naukę śpiewu rozpoczęła w chórze kameralnym pod dyr. F. Kosha w Jeleniej Górze i kontynuowała w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w klasie śpiewu mgr A. Rehlis. W 2005 r. ukończyła Akademię Muzyczną w klasie prof. E. Czermak. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem prof. T. Żylis-Gara, prof. J. Artysza, prof. S. Vitucciego. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła również w Sankt Petersburgu pod kierunkiem V. Lwowny Lubawinej – solistki Teatru Maryjskiego.Jest laureatką II-giej Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu. Brała także udział w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Chinach (Ningbo 2005)
Do ważniejszych osiągnięć zalicza: tournee po Niemczech wraz z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej (Stabat Mater K. Szymanowskiego, 2004), koncert w ramach XXXIX Festiwalu Wratislavia Cantans – oratorium Susanna G. F. Haendla, wykonanie IX symfonii L. van Beethovena pod dyr. T. Strugały, Te Deum A. Brucknera pod dyr. M. Pijarowskiego oraz Pasji wg Św. Jana J. S. Bacha pod dyr. J. Salwarowskiego (Filharmonia Wrocławska 2005), a także koncert w ramach Haendel Festspiele w Halle (2006). W 2005 r. uczestniczyłam również w koncercie charytatywnym z udziałem prof. T Żylis – Gara oraz kwartetu Prima Vista.
Zadebiutowała w 2004 r. na scenie Opery Wrocławskiej w partii Berty w operze Cyrulik Sewilski G. Rossiniego. Kreowała partie II Norny i Wellgundy w dramacie muzycznym Zmierzch Bogów Richarda Wagnera w realizacji Opery Wrocławskiej, a także partie Schwertleite w Walkirii i Wellgunde w Zmierzchu Bogów R. Wagnera podczas Festiwalu Wagnerowskiego (Wrocław 2006).
HONORATA LEMIECH
Mezzosopran. Pierwsze szlify wokalne zdobywała pod kierunkiem A. Rehlis, Jest absolwentką UW na wydziale polonistyki oraz wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Studia wokalne, pod kierunkiem ad. T. Pszonki, ukończyła ze specjalizacją operową i oratoryjną.
Współpracowała z Operą Wrocławską oraz filharmoniami we Wrocławiu i Opolu. Występowała podczas wielu krajowych festiwali- Letni Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu, Krakowski Festiwal Małych Form Scenicznych ,Wakacje z Muzyką w Nowym Sączu i inne.
Uczestniczyła w wielu kursach i warsztatach wokalnych w Dusznikach, Nowym Sączu. Wielokrotnie była stypendystką kursów European Voice&Music Academy (EVMA Munich) prowadzonych przez wykładowcę Akademii Muzycznej w Kassel (Niemcy), J. Niziołka.
Oprócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną, w Młodzieżowym Domu Kultury w Jeleniej Górze.
WOJCIECH WIECZOREK
Urodził się w 1980 roku w Jeleniej Górze. W rodzinnym mieście uczęszczał do szkoły muzycznej I i II st. Naukę gry na skrzypcach kontynuowaną w poznańskiej „Szkole Talentów”.
Studia muzyczne ukończył w „Hochschule fur Musik” w Hanowerze.
Laureat między narodowych konkursów w Niemczech, Wloszech i w Polsce.
Jest założycielem ” Wieczorek-Quartett” i członkiem wielu innych zespołów kameralnych. Jako koncertmistrz występował z RIAS – Jugendorchester Berlin, a także z orkiestrami festiwalowymi we Wloszech (Lanciano),Francji (Angouleme), Anglii (Southampton) oraz w ramach projektu Euroopera. Wielokrotkie zapraszany jako solista zarówno przez orkiestry polskie ( m.in. Vividus Poznan, Filharmonia Dolnośląską) jak i niemieckie (m.in. Kammerata Hamburg, Staatstheater Hildesheim).
Wojciech Wieczorek ma na swoim koncie nagrania radiowe, CD i telewizyjne. Aktualnie pracuje w „Landestheater Detmold” jako koncertmistrz.
JANUSZ NYKIEL
Janusz Nykiel urodził się w Jeleniej Górze. W latach 1982-87 studiował w klasie skrzypiec w Akademii Muzycznej w Poznaniu u prof. J. Kaliszewskiej. Tam też w 1987 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem. W latach 1978-82 oraz od 2008 roku jest członkiem zespołu Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.
W latach 1985-87 grał w zespole Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia i Telewizji.
W latach 1989-90 był członkiem Orkiestry Mozarteum w Salzburgu (Austria), od 1990 roku był członkiem Tyrolskiej Orkiestry Symfonicznej w I skrzypcach, a od 1993r jako głos prowadzący w II skrzypcach.
Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Poznańskiej i Dolnośląskie oraz z Zespołem Mozarta z Lucerny.
MAŁGORZATA WASIUCIONEK
Swoją edukację szkolną i muzyczną rozwija w Jeleniej Górze. Biorąc udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych godnie reprezentuje swoje miasto Jelenią Górę zajmując wysokie lokaty. Tylko w ostatnim roku zdobyła III miejsce na Bałtyckim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Gdańsku, II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie im. Rodziny Grobliczów w Krakowie i I miejsce na ogólnopolskich przesłuchaniach uczniów państwowych szkół muzycznych w Elblągu. Kilkakrotnie w roku uczestniczy w kursach i warsztatach muzycznych podczas, których jej nauczycielami byli wybitni skrzypkowie tacy jak.: W.Wiłkomirska, R.Totenberg, N.Milo, R.Szreder, T.Gadzina, K.A.Kulka, M.Ławrynowicz.
Ostatnie jej osiągnięcia to zakwalifikowanie się i udział w „Mornigsite Music Brigde” w Calgary (międzynarodowe warsztaty muzyczne, na które kanadyjska komisja zakwalifikowała z Polski 10-ciu muzyków) gdzie została jednym z siedmiu finalistów konkursu oraz prowadziła tam orkiestrę jako koncertmistrz.
Obecnie jest stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci a wcześniej była stypendystką Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia artystyczne oraz za wyniki w nauce, dwukrotnie stypendystką programu stypendialnego „Dolny Śląsk” oraz stypendystką Marszałka województw dolnośląskiego za upowszechnianie kultury.
Koncertowała, mimo młodego wieku, jako solistka z filharmoniami: Świętokrzyską, pięciokrotnie z Dolnośląską oraz z orkiestrami: Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen oraz dwukrotnie orkiestrą miasta Cottbus.
KAROLINA JOANNA CEL
Skrzypaczka, altowiolistka. Urodzona w Kowarach, swoją muzyczną edukację rozpoczęła w wieku 6 lat w PSM I i II stopnia w Jeleniej Górze. Studia ukończyła w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w klasie skrzypiec prof. V. Kuzniecova w 2004 roku. Już podczas studiów rozpoczęła stałą współpracę z Wrocławskim Zespołem Solistów Ricordanza, z którym odbywa liczne tournee po wszystkich krajach Europy. Współpracuje także z orkiestrą kameralną Barock Orchester Berlin, koncertując corocznie w sali Filharmonii Berlińskiej oraz z orkiestrą Festiwal Orchester Berlin. W latach 2003-2007 była zatrudniona w orkiestrze Filharmonii Dolnośląskiej, a obecnie związana jest z zespołem Opery Wrocławskiej. Występuje również jako solistka i kameralistka – współorganizowała koncerty kameralne min. z W. Mrozkiem, L. Możdzerem, L. Danielssohnem. Wraz z grupą przyjaciół z Wrocławia stworzyła kwartet smyczkowy, w którym gra zarówno jako skrzypaczka, jak i altowiolistka. W wolnych chwilach zajmuje się czynnie tańcem i łyżwiarstwem figurowym.
TOMASZ STRAHL
ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. K. Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studia podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u prof. T. Kühne. W zakresie kameralistyki pracował pod kierunkiem K. Jakowicza.
Laury zdobyte na międzynarodowych konkursach wykonawczych otworzyły przed nim drzwi prestiżowych sal koncertowych od Caracas, przez Londyn, Tel Aviv do Tokyo. Prowadzi ożywioną działalność koncertową także w kraju – występował z czołowymi orkiestrami pod batutą niemal wszystkich wybitnych polskich dyrygentów. Jest współzałożycielem Chopin Duo wraz z pianistą K. Jabłońskim, z którym wziął udział w przedstawieniu „Fortepianissimo” w stołecznym Teatrze Wielkim. Innym ważnym wydarzeniem koncertowym było wykonanie Koncertu wiolonczelowego W. Lutosławskiego w obecności kompozytora w 1993 r. pod dyrekcją M. Błaszczyka. W 2005 r. dokonał polskiego prawykonania II Koncertu wiolonczelowego P. Mossa z towarzyszeniem NOSPR,
Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych dla PR i TVP, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Jego dyskografia obejmuje szereg płyt wydanych przez Acte Préalable, CD Accord, Gema Stereo, Pavane Records, Pol-Music, Pony Canyon oraz Sony Classics. Dwukrotnie nominowany do Nagrody „Fryderyk”, wyróżnienie to zdobył w 2003r. Wespól z A. Kulką i K. Jabłońskim zarejestrował komplet dzieł F. Chopina, płyta w formacie SACD ukazała się w 2006r. nakładem wydawnictwa Barthon.
Tomasz Strahl wiele uwagi poświęca pracy pedagogicznej, prowadząc klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz liczne kursy mistrzowskie w Polsce, Finlandii, Holandii, Japonii i Niemczech. W 2001 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora i jak dotąd pozostaje najmłodszym profesorem sztuk muzycznych w Polsce.
ŁUKASZ JAMER
rozpoczął edukację muzyczną w klasie kontrabasu mgr J. Buszyńskiego w Szkole Muzycznej w Jeleniej Górze. Naukę kontynuował u wybitnego pedagoga prof. G. Przybyły z Państwowej Szkoły Stopnia Podstawowego i Licealnego im. F. Chopina w Bytomiu. Z wyróżnieniem ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej, w klasie kontrabasu prof. T. Pelczara. Tajniki gry pogłębiał w Bazylei, pod kierunkiem prof. Y. Goilava.
Jest laureatem takich konkursów jak Konkurs Kontrabasistów w Elblągu, Konkurs zespołów Kameralnych we Wrocławiu, Instrumentalnego Konkursu „Yamaha” w Warszawie czy Konkursu Instrumentalistów w Markneukirchen.
Jeszcze podczas studiów w Szwajcarii rozpoczął współpracę z Orkiestrą
Radiową oraz Orkiestra Symfoniczną w Bazylei a także gościnnie z Orkiestra Kameralna w Zurichu, z którymi występował także jako solista. Z Filharmonią Pilźnieńską odbył w charakterze solisty tournee koncertowe po Czechach, Niemczech i Szwajcarii. Przez trzy lata był kontrabasistą Orkiestry Narodowej w Lyonie, mając dzięki temu możliwość współpracy z najwybitniejszymi dyrygentami naszej epoki.
Od 1999 roku Łukasz Jamer mieszka w Szwecji, gdzie pracował jako solo-kontrabasista w Orkiestrze Kameralnej Musica Vitae i koncertmistrz grupy kontrabasów w Operze w Malmö. Obecnie jest 2-gim koncertmistrzem kontrabasów w Orkiestrze Symfonicznej w Malmö oraz prowadzi stałą współpracę z Orkiestrami Radia Duńskiego i Orkiestrą Radiową w Oslo.
Dwukrotnie miał przyjemność wystąpić jako solista w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.
MACIEJ OBARA
saksofonista, kompozytor. Absolwent Katowickiej Akademii Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Uznany przez Maćka Sikałę za najlepszego saksofonistę na międzynarodowym Festiwalu „Krokus Jazz Festival”. W 2007 roku odbył trasę koncertową w Polsce wraz ze znanym saksofonistą ze Stanów Zjednoczonych A. Roneyem. Podczas Bielskiej Jesieni Jazzowej 2007 uczestniczył w projekcie „Tomasz Stańko Special Project” obok muzyków tej klasy co A. Tuomarila (fortepian), J. Bro (gitara), A. Jormin (kontrabas), S. Kurkiewicz (kontrabas), J. Baron (perkusja).
Jest współzałożycielem grupy „The Freaks”, z którą kreuje styl łączący najnowsze trendy muzyki klubowej z elementami jazzu. Obecnie współpracuje także z T. Stańko w jego najnowszym projekcie „New Balladyna Quartet”.
Wraz z M. Garbowskim (kontrabas) i K. Gradziukiem (perkusja) tworzy „Maciej Obara Trio”. Zespół święcił tryumfy w 2007 roku na „Bielskiej Zadymce Jazzowej”, najważniejszym festiwalu jazzowym w Polsce, gdzie jury konkursowe pod przewodnictwem J. Ptaszyna Wróblewskiego przyznało mu 1-szą nagrodę w postaci statuetki Aniołka Jazzowego oraz nagrania płyty pod znakiem Jazz Forum. W ten sposób narodził się krążek „Message from Ohio”, który natychmiast przyniósł sławę liderowi zespołu – „za ekspresyjną, pełną fantazji grę”, na tej płycie Maciej Obara został wyróżniony nagrodą Gwarancja Kultury 2008 w kategorii „Jazz, rock i inne…”, przyznawaną dorocznie przez TVP Kultura dla „najciekawszych i najważniejszych twórców minionego roku”.
JAROSŁAW GAŁUSZKA
Urodził się w 1981r. w Jeleniej Górze. Naukę gry na akordeonie rozpoczął w wieku ośmiu lat w tamtejszej Szkole Muzycznej, którą ukończył z wyróżnieniem w 2001r. w klasie mgr. T. Gadziny. W latach 2001-2004 studiował w Akademii Muzycznej im. G. K. Bacewiczów w Łodzi. Początkowo w klasie akordeonu prof. B. Dowlasza, a później w klasie prof. J. Jurka. W latach 2004-2006 kontynuował swoją naukę w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Jurka otrzymując dyplom z wyróżnieniem oraz tytuł magistra sztuki. Na przestrzeni lat nauki brał udział w wielu koncertach, festiwalach muzycznych, (min. na „Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej”, festiwalu „Gwiazdy Promują”, „Musica Moderna”) odbywających się na terenie Polski jak również poza jej granicami.
Jarosław Gałuszka jest laureatem czołowych nagród na ogólnopolskich a także międzynarodowych konkursach akordeonowych w kategoriach solistów i kameralistów. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów jak choćby: prof. W. L. Puchnowski, Prof. J. Pichura, prof. J. Kaszuba, prof. Y. Shishkin (Rosja), prof. A. Dmitriew (Rosja), prof. W. Murza (Ukraina).
W 2001r. był solistą orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze a w 2006r. wystąpił z Orkiestrą Polskiego Radia pod dyr. J. Maksymiuka w Warszawie.
JADWIGA ŚMIESZCHALSKA-DELEPAUT
Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie organów prof. Elżbiety Wiechowicz-Karolak. W tej samej uczelni studiowała także muzykę kościelną. Tajniki gry organowej zgłębiała ponadto uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Martina Haselboecka, Oliviera Latry i Jaroslava Tumę. Ukończyła studia podyplomowe w specjalności menadżer kultury w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu.
Z pochodzenia jeleniogórzanka, edukację artystyczną rozpoczęła w rodzinnym mieście, zdobywając kolejno dyplomy podstawowej i średniej szkoły muzycznej, oba z wynikiem celującym. Gry na organach uczyła się w Diecezjalnym Studium Organistowskim pod kierunkiem Zenona Siegieńczuka – organisty Kościoła Garnizonowego. To właśnie fascynacja imponującym instrumentem tej wspaniałej świątyni zaważyła na wyborze drogi zawodowej.
Jako solistka i kameralistka występowała w najważniejszych kościołach Poznania, w Gdańsku, Koszalinie, Legnicy, Oleśnicy i in. Do swoich najpiękniejszych doświadczeń muzycznych zalicza wykonanie Koncertu g moll na organy, orkiestrę smyczkową i kotły Francisa Poulenca z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej poznańskiej Akademii Muzycznej pod batutą Marcina Sompolińskiego (2006).
Obok interpretacji muzyki organowej, Jadwiga Śmieszchalska-Delepaut pasjonuje się współczesnymi dokonaniami w dziedzinie psychologii muzyki, fizjologii gry na instrumencie i metodyki nauczania oraz szeroko pojętą organizacją przedsięwzięć kulturalnych. Od 2007r. jest nauczycielem gry na organach w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Legnicy oraz v-ce dyrektorem Festiwalu „Silesia Sonans”.
W 2008 roku, przy okazji obchodów 100 rocznicy urodzin O. Messiaena, na zaproszenie Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu poprowadziła seminarium interdyscyplinarne „Kolor w muzyce” poruszające problematykę zjawiska synestezji w twórczości francuskiego kompozytora.
04 września (czwartek) godz. 20:00
Koncert Specjalny AL DI MEOLA – NEW WORLD SINFONIA
- Al di Meola – gitara
- Peo Alfonsi – gitara
- Fausto Beccalossi – akordeon
- Gumbi Ortiz – perkusja
05 września (piątek) godz. 19:00
Koncert Kameralny
- JULIA KARLOVA – sopran
- ANDRZEJ SIEKIERSKI – organy
Program
- Michelle Corette /1709-1795/ Suite du 8-me Ton „Magnificat”
- Johann Sebastian.Bach (1685 – 1750) Aria QUIA RESPEXIT, BWV 243 z „Magnificat”
- Georg Friedrich Haendel (1685 – 1759) Aria RINALDO „Lascia Ch’io Pianga”
- Cesar Franck (1822 – 1890) PANIS ANGELICUS
- Stanisław Moniuszko (1819 – 1872) DOMINE SUB TUUM PRAESIDIUM
- Guillaume Lascaux /1740-1831/Smphonie concertante; 2 miniatury: „Flutes’, Voix humaine”
- Giulio Caccini (1546 – 1618) AVE MARIA
- Wolfgang.Amadeusz Mozart (1756 – 1791) AVE VERUM CORPUS, KV 618
- Johann Sebastian.Bach (1685 – 1750) – Ch. Gounod (1818 – 1893) AVE MARIA
- Jacques-Marie Beauvartel Charpentier /1766-1834/ Battaille de Montenotte
JULIA KARLOVA – sopran
Urodziła się 25 lutego 1978 roku w Dżambule, obecnie miasto Taraz, w Kazachstanie. Od 1988 do 1994 roku była solistką chóru międzyszkolnego w Dżambule. W tym samym czasie koncertowała z grupą wokalną „Karłygasz”. W 1994 r. rozpoczęła studia na wydziale filologii rosyjskiej Uniwesytetu Dżambulskiego. W roku 1998 została stypendystką Rządu RP i rozpoczęła studia magisterskie na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej im.Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof.U. Trawińskiej – Moroz. W 2004 roku ukończyła studia i otrzymała dyplom tejże uczelni z wyróżnieniem oraz tytuł Magistra Sztuki.
W czasie studiów brała udział w wielu koncertach charytatywnych, występowała na scenie Filharmonii Narodowej, na Zamku Królewskim w Warszawie oraz w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
W 1999 roku wzięła udział w studenckim przedstawieniu „Janek” W. Żeleńskiego, wystawionym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
W repertuarze Julii Karłowej znajdują się liczne pieśni i romanse. Wykonu jerównież partie sopranowe, pochodzące z kompozycji oratoryjnych oraz operowych. Występowała w roli Tatiany w Operze „Eugeniusz Oniegin” P.Czajkowskiego, Basi w Operze „Cud mniemany”, czyli „Krakowiacyi Górale” J.Stefaniego oraz Saffi w Operatce „Baron Cygański” J. Straussa. Po ukończeniu studiów Julia Karłowa koncertowała w kraju i za jego granicami :na Ukrainie, Białorusi, na Litwie, w Kazachstanie i Kirgistanie. Od 2005 roku wróciła do Kazachstanu i zajęła się pracą pedagogiczną z uzdolnioną muzycznie młodzieżą. Jest wiodącym pedagogiem sztuki wokalnej w Tarazie.
Od 2007 roku Julia Karłowa stale współpracuje z artystką z Wilna , absolwentką AMFCw Warszawie, Ireną Podobas. Razem wystąpiły w wielu koncertach w Warszawie, w Kościele pod wezwaniem św. Zbawiciela : „Cud nad Wisła”, „Cantique de Noel”, w Płońsku w Kościele św.Michała Archanioła z utworami muzyki sakralnej, kolędowej oraz patriotyczno – maryjnej oraz w trzech miastach we Włoszech wraz z Chórem z MCK miasta Płońska „Allegro Coro”. 27 grudnia 2007 r. artystki wystąpiły w programie „Kawa czy herbata” w 1 TVP. W maju 2008 roku na zaproszenie stowarzyszenia Europaea Academia Sarbieviana.
Julia Karłowa, wspólnie z Międzynarodową Grupą Artystyczną „Sarbievius Cantans” wzięła udział w trzech przedstawieniach z „Królewskiego Teatru Króla Władysława IV” wg libretta ks. Macieja Kazimierza Sarbiewskiego pt. „Silviludia” w reżyserii Ireny Podobas, w Sarbiewie, Płońsku i Rostkowie, podczas IV Międzynarodowych Dni ks. M.K. Sarbiewskiego. 10 maja br. wraz z Ireną Podobas zainaugurowały I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej w Płońsku w koncercie pt. „Perły Muzyki Baroku” z repertuarem najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku.
ANDRZEJ SIEKIERSKI
Urodził się w 1944 r. w Chambéry (Francja). Naukę gry na organach rozpoczął w PSSM w Warszawie u prof. St. Możdżonka. Studia wyższe kontynuował w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie uzyskał kolejno dyplomy : z organ6w u prof. F. Rączkowskiego (1967 r.) i z reżyserii muzycznej u prof. J. Urbańskiego (1968). Dalsze studia organowe kontynuował w Schola Cantorum w Paryżu pod kierunkiem J. Langlais oraz na kursach Akademii Muzyki Starofrancuskiej w St. Maxirnin.
Andrzej Siekierski koncertował w Anglii, Francji, Niemczech, Polsce, Portugalii, Skandynawii i Szwajcarii. Przez kilka lat prowadził letnie kursy organowe w ramach Tygodni Muzyki Gregoriańskiej w Fatimie. Jest zastępcą organisty tytularnego w kosciele sw. Medarda w Paryżu oraz w katedrze w Beauvais.
Artysta działa również jako reżyser dźwięku. Przez wiele lat współpracował w Paryżu z P. Schaefferem, a następnie w Instytucie Audiowizualnym, gdzie nagrywał dźwięk do
programów muzycznych Telewizji Francuskiej; obecnie działa jako niezależny operator
dźwięku. Przy realizacji filmów muzycznych miał możność nagrywania tak wybitnych artystów jak A.Rubinstein, M.Rostropowicz, H.von Karajan, E.Schwarzkopf, Y.Menuhin.
06 września (sobota) godz. 21:00
Koncert Finałowy
- JOSEPH MALOVANY – kantor w Synagodze przy Piątej Alei w Nowym Jorku
- CHÓR SYNAGOGI POD BIAŁYM BOCIANEM
- ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII DOLNOŚLĄSKIEJ
- STANISŁAW MICHAŁ RYBARCZYK – dyrygent
Program:
- Louis Lewandowski- Halleluyah
- Chayim Kirsch/Joseph Malovany – Im Eshkachech Yerushalayim
- Alessandro Stradella – Pieta Signore (Ha’azina Elokim)
- Zavel Zilberts – Ma Gadlu
- A.M. Bernstein – Hashem Hashem
- Louis Lewandowski – Ve-ye-e-ta-yu
- Śpiew chasydzki, Wielki Rabin z Modzic /Polska/ – Vahavieynu
- Charles Osborne – Samachti B’orim Li
- Meyer Machtenberg – Shehecheyanu
- Śpiew chasydzki – Avinu Malkeynu
- Meir Finkelstein – L’dor Vador
- David Roitman – Rachel Mevaka Al Baneha
- Mordechai Gebirtig – Mojshele Main Fraint
- Melodia żydowsko-włoska i Joseph Malovany – Betzet Yisrael
- Abraham Nadal – Sim Shalom
JOSEPH MALOVANY
Należy do grona najwybitniejszych artystów żydowskich na świecie. Znawcy tej muzyki wskazują, że jego wspaniały, krystalicznie czysty głos – liryczny tenor spinto – oddaje to co najszlachetniejsze w klasycznej muzyce żydowskiej. Mówi się o nim „Pavarotti synagogi”, przy czym Matovany bynajmniej nie ogranicza swego emplois do śpiewu synagogatnego; często wykonuje repertuar świecki: obok psalmów i hermetycznej liturgii śpiewa oratoria, arie operowe, wokalne partie solowe w wielkich utworach symfonicznych, pieśni chasydzkie a nawet lekkie melodie neapolitańskie. Nigdy jednak nie występuje w rolach operowych na scenie, uważa bowiem, że to nie licuje z jego działalnością religijną.
Od ponad trzydziestu lat Joseph Makwany pełni funkcję kantora słynnej Synagogi przy Piątej Alei w Nowym Jorku. Malovany zajmuje się także edukacją religijną: jest wykładowcą liturgii kantorafnej na nowojorskim Uniwesyłecie Yeshiva, a także dziekanem Akademii Muzyki Żydowskiej w Moskwie. W 1997 roku prowadził wykłady na Uniwersytecie w Oksfordzie.
Studiował fortepian, kompozycję, śpiew oraz dyrygenturę orkiestrową i chóralną w Akademii Muzycznej Uniwersytetu w Tel Awiwie. Sztuki wokalnej uczył go Solomon Ravits, słynny kantor z Charkowa I Odessy. W wieku 16 lat Malovany został asystentem dyrygenta chóru symfonicznego. W dwa lata później, powołany do wojska, otrzymał miano kantora armii izraelskiej. był kantorem głównej Synagogi Johannesburga (RPA), Synagogi Edgware w Londynie, Jednak prawdziwie wielką sławę przyniosło mu stanowisko kantora w Synagodze przy Piątej Alei w Nowym Jorku, a także – liczne występy i tournees zagraniczne. Jago brawurowych Interpretacji pieśni liturgicznych słuchano w synagogach Europy, Afryki i obu Ameryk, z repertuarem religijnym i świeckim występował w najwspanialszych salach koncertowych świata z towarzyszeniem słynnych orkiestr.
Joseph Malovany został wyróżniony go najwyższymi odznaczeniami Akademii Muzycznej w Tel Awiwie i Królewskiej Akademii Muzyki w Wielkiej Brytanii; przyjęto go do kolegium uniwersyteckiego elitarnego Trinify Coflege of Musie. Jest faureatem wielu wyróżnień f zaszczytów, m.in. nagrody za „tolerancję i zrozumienie” przyznanej przez Uniwersytet w Teł Awiwie, a takie nagrody „Serce za serce” nadanej mu przez Polski Kościół Narodowy za „dokonania ekumeniczne”.
CHÓR SYNAGOGI POD BIAŁYM BOCIANEM WE WROCŁAWIU
Powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Chór występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz.
Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy (kantorem Wielkiej Synagogi), Laszlo Fekete z Budapesztu, Davidem Ullmannem z Jerozolimy.
Zespół towarzyszy nabożeństwom podczas świąt żydowskich i innych uroczystości w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Żydowskiej w Hanowerze kierowanym przez Andora Izsaka.
W roku 1998 ukazała się nakładem firmy Koch International płyta Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem zatytułowana Shalom. W swoim dorobku Chór posiada także wydaną w Niemczech płytę „Das verstummte Lied – die Musik der zerstörten Synagogen” – „Pieśń, która zamilkła – Muzyka zniszczonych Synagog”. W lutym 2001 wraz z Justyną Steczkowską, Mateuszem Pospieszalskim i jego orkiestrą oraz Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” wziął udział w nagraniu płyty „Alkimja” zawierającej tradycyjne pieśni żydowskie, w opracowaniu Romana Kołakowskiego i Mateusza Pospieszalskiego. W czerwcu 2006 r ukazała się kolejna płyta Chóru z okazji jubileuszu 10-lecia działalności.
W latach 2002-2005 przygotował programy z saksofonistą jazzowym Piotrem Baronem, z norweską artystką Bente Kahan, z aktorami Teatru Polskiego we Wrocławiu. W roku 2005 Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu wspólnie z Polsko-Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk oraz kantorem Josephem Malovanym wystąpił na Parieserplatz w Berlinie z okazji uroczystości odsłonięcia Pomnika dla Zamordowanych Żydów Europy.
W czerwcu 2008 r. odbył tournee po Estonii, występując na najważniejszych festiwalach m. In. w Tallinie.
Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności Zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.
STANISŁAW MICHAŁ RYBARCZYK
Studia dyrygenckie odbył w Poznaniu i Wrocławiu pod kierunkiem Stefana Stuligrosza, Renarda Czajkowskiego, Marka Tracza i Marka Pijarowskiego.
Studiował również grę na organach oraz filologię polską.
W latach 1984-94 był dyrygentem orkiestry Opery Wrocławskiej, gdzie zrealizował wiele premier. Od 1992 do 1994 sprawował także kierownictwo Chóru Opery.
W latach 1985-90 był kierownikiem artystycznym i dyrygentem Kameralnego Chóru Męskiego „Cantilena”. W latach 1986-90 kierował założonym przez siebie Wrocławskim Chórem Chłopięcym „Pueri Consonantes”.
Od 1989 do 1991 był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Zespołu Kameralnego PR i TV we Wrocławiu, z którym zrealizował wiele nagrań zwłaszcza muzyki polskiego Baroku i Renesansu.
W latach 1993-97 prowadził Chór Kameralny Filharmonii Wrocławskiej.
Był wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Współpracował z wrocławską Agencją Artystyczną „Pro Musica”, a także z Theater Görlitz (Niemcy).
Prowadził Orkiestrę Symfoniczną i Kameralną wrocławskiego Liceum Muzycznego.
Od roku 1996 kieruje założonym przez siebie Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu.
Artysta wystąpił na wielu festiwalach w kraju i za granicą. Dyrygował w większości krajów europejskich.
Zrealizował wiele nagrań dla firm fonograficznych, PR i TV, rozgłośni zagranicznych.
W roku 1999 Stanisław Rybarczyk zainicjował we Wrocławiu prestiżowe przedsięwzięcia, których jest dyrektorem artystycznym – „Wieczory Tumskie”, koncerty połączone tematycznie z wykładami, odbywające się w każdą ostatnią niedzielę miesiąca w świątyniach wrocławskiego Ostrowa Tumskiego, „Koncerty Hawdalowe” – we wrocławskiej Synagodze Pod Białym Bocianem oraz festiwal „Simcha – Spotkania z Kulturą Żydowską”.
Od roku 2000 jest dyrektorem artystycznym Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii Dolny Śląsk. Od roku 2004 jest także dyrektorem artystycznym „Young Classic Wratislavia” – Festiwalu Młodych Orkiestr, a od 2005 r – Wieczorów Świdnickich.
Od 1996 jest współwłaścicielem i dyrektorem Agencji Artystycznej „Art & Business Direction”. W latach 2002 – 05 był prezesem zarządu Fundacji „Pro Arte”. Od 2006 r. jest przewodniczącym zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań”.
Serdecznie zapraszamy!
Informacja prasowa: Jadwiga Śmieszchalska-Delepaut, v-ce dyrektor Festiwalu Silesia Sonans