Wszystko wskazuje na to, że kolej wycofa się z planów likwidacji połączeń kolejowych z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby i z Kłodzka do Kudowy Zdroju. Takie obietnice uzyskał marszałek Marek Łapiński w trakcie swojej wizyty w Warszawie.
Według planów PKP pociągi do ważnych sudeckich kurortów i sanatoriów miały przestać jeździć w grudniu tego roku. Informacja o tych zamiarach spowodowała ostry sprzeciw Samorządu Województwa Dolnośląskiego i przedstawicieli samorządów, których dotknęłyby plany kolei. Marszałek Marek Łapiński wraz z członkiem zarządu Zbigniewem Szczygłem i dyrektorem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Leszkiem Lochem spotkali się w tej sprawie w środę, 27 sierpnia z Ministrem Infrastruktury Cezarym Grabarczykiem i członkiem zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która odpowiada za infrastrukturę kolejową.
Po rozmowach, w trakcie których przedstawiciele Dolnego Śląska wyrazili zdecydowany protest przeciwko planom likwidacji połączeń, marszałek jest dobrej myśli. – Uzyskaliśmy zapewnienie, że kolej wycofa się z likwidacji tych połączeń. Mieszkańcy Dolnego Śląska i turyści powinni odetchnąć z ulgą – cieszy się Łapiński. Jak dodaje, dzięki natychmiastowej reakcji i rzetelnie przygotowanym argumentom udało się uzyskać duży sukces. – Teraz oczekuję na pisemne potwierdzenie tych obietnic, które z PLK powinno dojść do urzędu marszałkowskiego lada dzień – dodaje marszałek.
Jak wynika z ustaleń, zarząd województwa zadeklarował, że zaangażuje się w remont torowisk na tych trasach, m.in. poprzez pozyskanie na ten cel środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Już wcześniej zarząd województwa, jako instytucja zarządzająca RPO, podjął decyzję o ogłoszeniu naboru projektów indywidualnych dotyczących modernizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego za jeden z ważnych elementów poprawy systemu komunikacji na Dolnym Śląsku uważa lepsze wykorzystanie transportu kolejowego. Staraniem samorządu województwa w najbliższym czasie zakończone zostaną kolejne etapy przywracania połączeń na trasach Wrocław – Trzebnica i Wrocław – Świdnica. Dzięki dofinansowaniu ze środków województwa, przeznaczonych na promocję kolejowych przewozów regionalnych, uruchomiono także, zawieszone 63 lata temu, połączenie z Jeleniej Góry do Trutnova w Czechach. Pociąg kursuje we wszystkie soboty i niedziele lipca oraz sierpnia.
Samorząd województwa jest także organizatorem kolejowych przewozów regionalnych na terenie Dolnego Śląska. Finansuje wszystkie uruchamiane połączenia o charakterze aglomeracyjnym. Ostatni wprowadzony rozkład jazdy pociągów, przygotowany i finansowany z budżetu województwa, umożliwił m.in zwiększenie częstotliwość kursowania pociągów na większości linii kolejowych z Wrocławia i wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy w czasie szczytu w tzw. takcie 60-minutowym. Dzięki temu zwiększyła się liczba przewozów kolejowych na linii Wrocław – Jelcz Laskowice, co przyniosło również odciążenie przewozów drogowych w ciągu komunikacyjnym remontowanych ulic Krakowskiej oraz Strachocińskiej we Wrocławiu. Na to, aby Dolnoślązacy mogli korzystać z wygodnego systemu komunikacji kolejowej, w budżecie województwa zaplanowano wydatki w wysokości prawie 300 mln zł w najblizszych 3 latach, z czego 120 mln jeszcze w tym roku.
www.umwd.dolnyslask.pl