Szklarska Poręba Górna – Schronisko pod Łabskim Szczytem – Śnieżne Kotły

Obok Wodospadów Kamieńczyka oraz Szklarki, Śnieżne Kotły stanowią najbardziej znaną atrakcję zachodniej części polskich Karkonoszy. Śnieżne Kotły są najefektowniejszymi kotłami polodowcowymi w całych Karkonoszach. Urwiska Dużego Kotła osiągają ponad 200 metrów wysokości. Wraz z górującą nad nimi stacją przekaźnikową TV są obok piramidy Śnieżki najbardziej charakterystycznym elementem panoramy Karkonoszy.

Podejście na Śnieżne Kotły jest strome i męczące, a szczególnie mozolny jest odcinek do schroniska pod Łabskim Szczytem. Po osiągnięciu Kukułczych Skał szlak wyłania się z lasu i wychodzi na otwarty teren dzięki czemu jego górny fragment jest niezwykle interesujący widokowo.

Żółty szlak prowadzący na Śnieżne Kotły rozpoczyna się w centrum Szklarskiej Poręby u zbiegu ulic Sikorskiego i Jedności Narodowej. Początkowo prowadzi w dół ulicą Jedności Narodowej skręcając następnie w ulicę 1 Maja. Po dalszych kilku minutach znaki żółte odbijają w lewo w ul. Kilińskiego. Szlak wznosi się chodnikiem wzdłuż jezdni mijając Dom Wczasowy Olimpijczyk, a następnie Muzeum Mineralogiczne usytuowane u zbiegu z ul. Uroczą, którą można dojść w kilka minut do dolnej stacji wyciągu krzesełkowego na Szrenicę. Przy Muzeum szlak opuszcza asfaltową jezdnię i wkracza do lasu.

Szlak wytyczony jest leśną drogą biegnącą początkowo równolegle do płynącego z lewej strony Złotego Potoku. Niedługo z prawej strony dochodzi trasa rowerowa, a szlak przekracza mostek nad Złotym Potokiem. Po kilku minutach trasa rowerowa odbija w lewo w kierunku Szrenickiego Potoku. Idąc nią można w przeciągu kilkunastu minut dojść do tzw. Czeskiej Ścieżki prowadzącej od Wodospadu Szklarki do Schroniska pod Łabskim Szczytem.

Żółty szlak w dalszym ciągu równomiernie wznosi się doprowadzając do niewielkiej polany, z której rozciąga się ładny widok na grzbiet główny Karkonoszy oraz na zabudowania schroniska pod Łabskim Szczytem. Wkrótce szlak opuszcza drogę i wkracza w leśny żleb. Następuje teraz kilkunastominutowy fragment podejścia nieco zniszczoną kamienną ścieżką, na końcu której szlak ponownie dochodzi do drogi jezdnej. Kilkadziesiąt metrów powyżej początek zielonego szlaku do pośredniej stacji wyciągu na Szrenicę i dalej do Rozdroża pod Kamieńczykiem.

Za rozstajem droga do schroniska pod Łabskim Szczytem wznosi się stromo przez kilkaset metrów, by wreszcie wydostać się z lasu i doprowadzić do wznoszących się tuż przy szlaku Kukułczych Skał. Przy skałach rozlokowanych jest kilka ławek. Od skał do schroniska pozostaje niespełna 10 minut łagodnego podejścia. Tuż przed schroniskiem z lewej strony dochodzi znakowana na niebiesko Czeska Ścieżka z Wodospadu Szklarki. Schronisko usytuowane jest na rozległej hali, z której roztacza ciekawy widok się na położone u stóp osiedla. Przy schronisku również węzeł szlaków. Znaki czarne prowadzą do Jagniątkowa, natomiast czerwone do Rozdroża pod Wielkim Szyszakiem.

Żółty szlak wznosi się poprzez halę ponad schroniskiem do skrzyżowania ze ścieżką nad reglami, która w lewo prowadzi do Rezerwatu Śnieżnych Kotłów, zaś w prawo do Mokrej Przełęczy i dalej na Halę Szrenicką. Następuje teraz nieco ponad półgodzinne podejście zboczem Łabskiego Szczytu. Szlak wznosi się równomiernie wygodną, kamienną ścieżką wśród rumowisk skalnych. Za plecami roztacza się ładny widok na rozległy wierzchołek Szrenicy. W końcowym fragmencie szlak doprowadza do spłaszczenia grzbietowego i łączy się z czerwonym szlakiem (Główny Szlak Sudecki), razem z którym dociera do budynku stacji przekaźnikowej TV. Obok budynku skałka zwana Czarcią Amboną. Szlak kieruje się tutaj nad krawędź Wielkiego Śnieżnego Kotła, ponad którym wznosi się kilka platform widokowych.

Dwa Śnieżne Kotły (Mały i Wielki) są najbardziej znanymi i najefektowniejszymi kotłami polodowcowymi Karkonoszy. Dna kotłów leżą na wysokości 1170-1240m, a urwiste ściany osiągają do 200 metrów wysokości. Znad kotłów rozpościera się wspaniała panorama na Pogórze Karkonoskie i Kotlinę Jeleniogórską. Na wschodzie wznosi się olbrzymia, zasłana rumowiskami skalnymi kopuła szczytowa Wielkiego Szyszaka (1509m). Ponad kotłami przebiega czerwony szlak wiodący na wschód w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, zaś na zachód w kierunku Szrenicy.