Szklarska Poręba Górna – Wodospad Szklarki

Wodospad Szklarki należy do największych atrakcji turystycznych w Karkonoszach. Wyjątkowy urok, a także dogodne położenie sprawiają, że wodospad jest niezwykle tłumnie odwiedzany przez turystów.

Z centrum Szklarskiej Poręby Górnej najkrótsze, a zarazem najciekawsze dojście do wodospadu stanowi zielony szlak biegnący wzdłuż potoku Kamienna. Szlak zaczyna się w samym centrum Szklarskiej Poręby u zbiegu ulic Sikorskiego i Jedności Narodowej. Szlak sprowadza w dół do ul. 1 Maja, którą prowadzi kilkadziesiąt metrów, by po przekroczeniu mostku nad Kamieńczykiem odbić w lewo. Wkrótce po lewej mijamy oczyszczalnię ścieków, zaś po prawej wznoszą się dwie formacje skalne Głazisko i Dziobata.

Skalnica

Przez następnych kilkanaście minut szlak prowadzi wygodną ścieżką schowaną w lesie. Trasa wytyczona jest wzdłuż potoku Kamienna, trzymając się kilkanaście metrów ponad jego korytem. Równolegle do szlaku i potoku biegnie trasa samochodowa ze Szklarskiej Poręby do Jeleniej Góry. Wreszcie szlak doprowadza do miejsca, gdzie las się przerzedza, a ścieżka sprowadza stromo w dół do poziomu Kamiennej.

Do Wodospadu Szklarki

Tuż przed zejściem szlak przebiega ponad skalną grotą zwaną Czerwoną Jamą, która leży kilka metrów poniżej ścieżki. Jaskinię tworzy obszerna komora, która swą nazwę zawdzięcza kolorowi skał, z których jest zbudowana. Po obniżeniu się ścieżka doprowadza do ulicy Kołłątaja.

Kaskady na Kołłątaja w Szklarskiej Porębie

Odbijając w prawo można dojść do czarnego szlaku wytyczonego dookoła Szklarskiej Poręby, który również prowadzi w kierunku wodospadu Szklarki. Idąc w lewo, po przekroczeniu mostu na Kamiennej można zwiedzić Muzeum Ziemi oraz Muzeum Energetyki.

Zielony szlak prowadzi dalej prosto i po krótkim podejściu sprowadza z powrotem nad Kamienną, trzymając się nieco powyżej koryta potoku. Wkrótce droga doprowadza do niezwykle charakterystycznej skałki zwanej Okapem, wznoszącej się na wysokość blisko 30 metrów.

Okap
Na szlaku do Wodospadu Szklarki

Kilkadziesiąt metrów dalej mijamy Ptaka – kolejną grupę skalną, a po dalszych kilku minutach ścieżka dociera do rozstaju szlaków, usytuowanego w miejscu gdzie potok Szklarka uchodzi do Kamiennej. Na drugim brzegu Kamiennej znajduje się niewielki parking często zapełniony autobusami. Na skrzyżowaniu stoi również kasa KPN.

Zielony szlak wiedzie dalej wzdłuż Kamiennej, zaś do wodospadu prowadzą odbijające w prawo szlaki niebieski oraz czarny. Podobnie jak cały przebyty odcinek zielonego szlaku ze Szklarskiej Poręby również i ten fragment trasy ma charakter wybitnie spacerowy. Droga wiedzie skalistym wąwozem z lewej strony potoku, by tuż przed samym wodospadem przewinąć się na jego druga stronę. Po przejściu mostku zza drzew wyłania się malowniczy wodospad Szklarki.

Wodospad Szklarki

Wodospad Szklarki opada z 13 metrowego progu zwężającego się ku dołowi. Pełen urok wodospad pokazuje po opadach deszczu, gdy woda opada z progu jego całą szerokością. W okresach suszy woda spływa kilkoma niewielkimi strużkami. Na wprost wodospadu znajdują się duże głazy wyrzucone przez potok, na których turyści pozują do pamiątkowych zdjęć. Nad wodospadem stoi niewielkie schronisko turystyczne Kochanówka.